Vil vi handle med stemmen? Stemmestyring og søk sammen med netthandel

For bare noen år siden ville det å handle med stemmen, sammen med en virtuell stemmestyrt assistent, vært science fiction. Nå begynner det å nærme seg hverdagen.

Flere ulike muligheter på plass i USA

Enn så lenge er det hovedsakelig i USA som forbrukere har en reell mulighet å handle med stemmen. Noen undersøkelser tilsier at en av fem har prøvd, men det fremstår som et høyt anslag for en ny teknologi.

Den ledende plattformen er Amazon med sine Echo-enheter, kombinert med assistenten Alexa og det gigantiske utvalget til Amazon. Akkurat det at alt foregår innenfor økosystemet til Amazon er en stor fordel, Alexa har allerede tilgang til all informasjon på Amazon-kontoen om leveringsadresse og tilsvarende. Det er mulig å handle fra en stor del av utvalget til Amazon, men det er hovedsakelig enkle dagligvarer som er i fokus.

Walmart er også på plass i markedet, i samarbeid med Google og Google Assistant tjenesten. Opplevelsen skal være noe av den samme som med Alexa og Amazon, men med Google Assistant vil det selvfølgelig være mulig å bruke andre leverandører også, Amazon vil neppe slippe frem noen andre på sin plattform. Noen få andre aktører har også prøvd seg sammen med Google Assistant, som for eksempel H&M Home.

Når får vi tilsvarende tjenester i Norge?

Det finnes allerede mulighet å bruke Google Assistant sammen med appen til dagligvarekjeden Meny. Du kan legge til varer som melk og brød i handlekurven, men du må fortsatt inn i appen for å bekrefte kjøpet.

Med tanke på at markedet ikke er fullt utviklet i gigantiske markeder som USA ennå, er det ikke rart at det ikke finnes så mye å velge mellom i Norge. I takt med at norsk stemmegjenkjenning blir bedre, er det mulig å håpe at spesielt dagligvarekjedene prøver seg på mer stemmestyring.

Begrensninger og muligheter

Mange prosesser som leder frem til et kjøp er av natur visuelle. Hvis du er på jakt etter en ny kul genser, vil du nesten helt sikkert enten se den i virkeligheten eller i det minste ha tilgang til et bilde. Det var vanskelig nok å flytte mye av handelen i samfunnet til nettet, der kunder bare har tilgang til bilder og tekst.

Det kan derfor være at rendyrket handling med stemmen passer best for dagligvarer og andre mer generelle produkter. Det er kanskje også i slike situasjonene som stemmestyring virkelig er praktisk, hvis du står foran kjøleskapet kan det være fantastisk å bare rope til assistenten at du må kjøpe melk.

Andre avgjørelser om kjøp, som å bestille en TV eller klær, gjøres sannsynligvis også i fremtiden med hjelp av bilder og tekst. Samtidig kan en stemmestyrt assistent være til hjelp også da, for eksempel ved å kunne svare på spørsmål om produktet.