Slik påvirker influencere på Instagram verden av shopping

Hvis du hadde prøvd å forklare for en markedsfører på 1900-tallet at noe som kalles for sosiale medier, Instagram og influencere er helt avgjørende markedsføringskanaler, hadde han eller hun kanskje bare ristet på hodet. Jeg synes det er fascinerende å tenke på hvor rask utviklingen har vært, fra papirbasert markedsføring til lineær TV og videre til situasjonen vi har i dag der markedsføring på digitale flater er helt avgjørende for alle selskaper.

Husk at mange influencere lever av markedsføring

Det er ingen hemmelighet at mange influencere tjener mye penger på å markedsføre, prøve ut eller bare ta bilder av produkter og tjenester. I og med at vi får tilgang til innhold via for eksempel Instagram eller YouTube uten å betale for tjenesten er det naturlig at inntektene må komme fra noe annet sted.

På mange måter er dette ikke nødvendigvis negativt, hvis du for eksempel følger en influencer på Instagram som har skjønnhet og velvære som tema er det naturlig å få informasjon om nye produkter. Hvis influenceren i tillegg er flink til å skille mellom ren markedsføring og annet innhold er det bra. I Norge, og mange steder ellers i verden, finnes det lover og regler for dette. Likevel skjer det noen ganger att innhold befinner seg i gråsoner, et eksempel er en kjent norsk influencer som la ut bilder av alkoholholdige drikker på Instagram.

Influencere som hjelp til forbrukere?

Det er ikke mange influencere som våknet en dag og bestemte seg for å leve av å produsere innhold til sosiale medier som Instagram. For de aller fleste handler det om noe som har skjedd over tid, og i bunn finnes det ofte et brennende interesse for et spesifikt tema. Uansett om det er skjønnhet, mote, mobiltelefoner eller biler, betyr det faktisk at de fleste influencere er eksperter innenfor sitt eget tema.

I dag begynner de aller fleste kjøp på nett, og hvis du vil finne omtaler av et nytt produkt eller inspirasjon til noe starter jakten på internett. Det betyr også at resultater fra Instagram og kjente influencere ofte er noe av det første som møter deg, på både godt og vondt. Så lenge du er klar over at noe innhold kan være sponset eller til og med ren markedsføring, kan innhold fra influencere være til stor hjelp. Mange bruker utrolig mye tid og arbeid på omtaler, og gir deg sin ærlige mening om produkter og tjenester.

Balansen mellom reklame og innhold

På mange måter er Instagram og andre kanaler selvregulerende i forhold til hvor mye som egentlig kan bli reklame. Hvis en influencer bare leverer markedsføring og annet kommersielt innhold, da er det etter hvert ikke mange som vil være interessert av å følge personen. Derfor tror jeg ikke man bør være redd for at influencere på sosiale medier som Instagram er en reell fare for forbrukere. Det finnes andre eksempler på mer skjult markedsføring, som for eksempel produktplassering i filmer, som dessuten ikke er like regulert som markedet for innholdsmarkedsføring fra influencere.