Slik får dagligvarebutikken deg å kjøpe det de vil

Når du går i dagligvarebutikken tenker du kanskje ikke så mye over hvordan hyllene er bygget opp, eller hva som kommer først i butikken. Det er dog nesten ingenting som er overlatt til tilfeldighetene, butikkene har detaljerte planer for eksakt hvor i hyllene ulike produkter skal stå, og alt fra hvor kampanjer er mest effektive til hvor effektiv duften av nystekt brød er, har blitt forsket på.

Viktige verktøy som butikkene bruker

Det aller viktigste verktøyet en butikk kan bruke for å få oppmerksomheten din, er plassering av varene. Dette høres kanskje ut som en selvfølge, men det finnes mange ulike dimensjoner av dette:

  • Varer som skal få ekstra oppmerksomhet plasseres på egne torg og plasser for kampanjer, ofte med større prisskilt og mye varer. Legg merke til at det ikke nødvendigvis handler om spesielle tilbud, bare det å løfte frem en vare øker salget dramatisk.
  • Legg merke til hvordan ulike varemerker er plassert på sine vanlige plasser i hyllene. Produkter som butikken gjerne vil selge, litt dyrere varer eller kjedens egne merkevarer, har godt om plass i øyehøyde eller fra en meter over bakken. Produktene som butikken helst ikke vil selge så mye av, finner du aller lengst ned mot bakken.

Reisen gjennom butikken

Butikker er nøye planlagt, for å se til at du som kunde blir eksponert for så mye som mulig av det butikken har å tilby. For eksempel er melk og / eller brød ofte plasser lengst inn i butikken, slik at nesten alle kunder må ta seg dit for å kjøpe det som finnes på de aller fleste handlelister.

Tilbud eksponeres også ofte på ulike måter gjennom butikken, med fler og fler impulskjøp mot slutten av handlerunden. Det er når kundene begynner å bli ferdige med alt som var på listen, som de kanskje er åpne for ting som godteri eller brus.

Underbeviste impulser i butikken

Vi mennesker vil gjerne tro at vi tar en mengde logiske og vel overtenkte valg hver dag, men veldig mye handler om impulser og beslutninger som skjer ubevisst. Dette prøver også butikker å utnytte ved å trigge disse impulsene i oss.

Et enkelt eksempel er dufter, som brukes aktivt i forbindelse med ferskt brød og bakervarer. Det er få ting som virkelig setter igang sultfølelsen som duften av nystekt brød, eller kanskje fersk grillet kylling og annen mat. Andre ting som kan gjøre at vi blir mer avslappet er musikk, som for så vidt ikke brukes veldig ofte i dagligvarebutikker.

Noen ting som vi mennesker gjør, er virkelig resultat av evolusjonen gjennom tusenvis av år. Det er for eksempel forsket på at kunder helst holder seg langs med veggene i en butikk, og ikke gjerne beveger seg ut i det «fremmede» og «farlige» området midt i. Dette er ikke noe som gjøres bevisst, men noe som kan være nyttig for butikker å ha i bakhodet når varer plasseres i butikken.

Direkte påvirkning med tilbud, apper og kuponger

I tillegg til reklameaviser i posten, og de ulike aktivitetene i butikken, prøver også dagligvare- selskapene å påvirke den enkelte forbruker med egne tilbud og kuponger. Hvis du er registrert i noen av selskapenes kundeprogrammer, som Trumf eller Æ, vil du få egne tilbud som er basert på hva du har kjøpt tidligere. Samtidig er jo dette ikke noe Meny eller Rema gjør for å være ekstra hyggelige, alt er et spill i kampen om å beholde deg som kunde.