Med virtuell virkelighet og netthandel kan du gå i butikken fra din egen stue

Netthandel overtar en alt større del av det totale markedet for detaljhandel, men det er fortsatt noen ganger det føles riktigere ut å faktisk gå i en fysisk butikk. Det kan handle om å ville se og kjenne på produkter, men kanskje like mye opplevelsen av å være i butikken.

Noen netthandlere prøver å møte også dette behovet, ved å tilby en virtuell handleopplevelse. Det finnes flere ulike nyanser av dette, både virtuell virkelighet, tilpasset virkelighet og til og med tilpasset virkelighet i en fysisk butikk. Tilpasset virkelighet hjemme kan handle om å se en sofa du vurderer, allerede plassert i stuen hjemme på mobilskjermen. Tilpasset virkelighet i en butikk kan være at du får tilbud og informasjon om fysiske varer i butikken, lagt over bildet av butikken du er i på skjermen. Men nå skal vi se nærmere på virtuell virkelighet, der hele butikken eksisterer som et virtuelt område som du får tilgang til via mobilen eller VR-headset.

Hvilket behov fyller virtuell virkelighet?

Det er kanskje ikke umiddelbart åpenbart hvilket behov virtuell virkelighet egentlig fyller? Tilpasset virkelighet kan hjelpe forbrukeren å se produkter i sin kontekst, enten om det handler om å se et møbel i sin egen stue eller å se briller eller sminke på sitt eget ansikt. Men hvilken hensikt har det å gå rundt i en virtuell butikk og se på varer som er plassert ut på virtuelle hyller og bord?

Det er flere selskaper som allerede har prøvd ut ulike varianter av virtuell virkelighet i forbindelse med handel på nett. Ikea har prøvd virtuelle rom, der du kan se deg rundt og utforske ulike Ikea-møbler. Det kan kanskje sammenlignes med å gå rundt i et av rommene som finnes i et Ikea-varehus. Swarovski har sammen med Mastercard laget en virtuell nettbutikk, som også ligner veldig mye på et showroom der smykkene er stilt ut.

Et selskap som har tatt handleopplevelsen et steg lenger er kinesiske Alibaba Group med sin Buy+ tjeneste. Det ser ikke ut som den er tilgjengelig lenger, men den var uansett hovedsakelig tenkt for kinesiske forbrukere. Den er fortsatt et svært spennende eksempel, for med Buy+ var hensikten helt klart å gjenskape en reell handleopplevelse. Du kunne oppleve å bli kjørt i en drosje i New York, før du ble sluppet av ved butikken Macy’s, og kunne gå rundt og se på produktene der.

Hva er fremtiden for shopping i den virtuelle virkeligheten?

En stor utfordring for virtuell shopping er de tekniske begrensninger. Enn så lenge har VR-headset ikke blitt noe som finnes i mange hjem, og de VR-headsett som finnes er både dyre, tunge og iblant vanskelige å bruke. Alternativet å utforske en virtuell butikk fra mobilskjermen eller andre litt større skjermer finnes selvfølgelig, men spørsmålet er om det er fremtiden for virtuell handel. Utviklingen innenfor virtuell virkelighet i stort vil ha mye å si for hva som skjer med shopping og butikker som er tilgjengelige for virtuelle brukere.

Det blir også spennende å se hvilken vei butikkene velger i forhold til hvor virkelighetstro de lager sine virtuelle butikker? En helt realistisk gjengivelse av kjente fysiske butikker er kanskje det som er mest interessant, i hvert fall til å begynne med. Mer eksperimentelle virtuelle butikker som kun eksisterer digitalt kan fremstå som overdrevet kunstige, og det er kanskje vanskelig å forsvare hvorfor produktene skal vises frem i et slikt format.

Det som kanskje blir veien videre for mange selskaper er en middelvei. Handel på nett blir en kombinasjon av «vanlige» todimensjonale nettbutikker som vi kjenner de i dag, sammen med tilpasset og virtuell virkelighet der det gir kunden en helt konkret fordel.