Bruk av tilpasset virkelighet når du shopper

Å bruke tilpasset virkelighet, eller «augmented reality» på engelsk, høres kanskje fjernt ut for noen. Selve begrepet tilpasset virkelighet kan dessuten være noe som du lurer på hva er.

Grunnleggende om tilpasset virkelighet

Tilpasset virkelighet defineres som å blande virkeligheten rundt deg med virtuelle objekter. Det vil si at det ikke er snakk om en fullstendig erstatning av virkeligheten, men en miks der du beveger deg i den kjente virkeligheten innendørs eller utendørs.

Et velkjent eksempel på tilpasset virkelighet er spillet Pokémon GO, der spilleren prøver å finne og kontrollere virtuelle Pokémon-figurer i den virkelige verden. Dette skjer ved å vise bildet fra kameraen på mobilens skjerm, og så plassere Pokémon-figurer på toppen av denne bakgrunnen. Tilpasset virkelighet i forbindelse med shopping handler om det samme, objekter og produkter plasserer på en virkelig bakgrunn.

Noen svært praktiske shopping-eksempler på tilpasset virkelighet

En av de store utfordringene med å handle på nett, er at du ikke kan ta på og holde produktet du vurderer å kjøpe. Du må prøve å forstå og få et inntrykk av produktet kun med bilder, video og tekst som hjelpemidler. Hvis det er et produkt du kjenner fra før, eller produkter som har standardiserte egenskaper, kan dette være uproblematisk. Samtidig er det noen ganger veldig vanskelig å forestille seg hvordan produktet egentlig er, med kun noen enkle bilder i nøytrale omgivelser som hjelp. Det er her tilpasset virkelighet kan være til stor hjelp:

  • Du kan plassere møbler du vurderer å kjøpe hjemme hos deg. Dette er kanskje et av de aller mest utbredte, og praktiske, bruksområdene for tilpasset virkelighet i dag. Både IKEA og mange andre store møbelbutikker har kastet seg på trenden med tilpasset virkelighet. Du velger helt enkelt det møbel du vurderer å kjøpe, og så holder du mobilen opp mot området der møbelet skal være. Appen måler også automatisk avstander, slik at møbelet får riktig størrelse i rommet.
  • Prøv briller og smykker på ditt eget ansikt. Mange optikere på nett har tjenester der du kan få låne hjem noen fysiske briller, for å teste ut hvordan de passer. Samtidig tar det tid, og noen optikere tilbyr derfor en mulighet der du kan vise brillene du vurderer over ditt eget ansikt. Løsningene er relativt enkle, men på sikt finnes det egentlig ingen begrensninger for hvor avanserte gjengivelse kan bli. Dessuten kan det kanskje være mulig å bruke dataen fra målingen av ansiktet ditt til å faktisk levere ferdig tilpassede briller.
  • Hvis du vurderer å pusse opp hjemme, finnes det noen apper som gjør det mulig å teste ut ulike farger, gulv og så videre for å se hvordan resultatet blir allerede før du har rørt en malingsspann. Den samme løsningen tilbys av enkelte meglere, for å simulere hva som er mulig å gjøre med et objekt som er til salgs.
  • Prøv skjønnhetsprodukter i den virtuelle verden. Flere store selskaper innenfor skjønnhet og velvære, som Sephora og L’Oréal, har utviklet apper der brukere kan laste opp sitt eget ansikt som bakgrunn for å teste ut forskjellige skjønnhetsprodukter. De mest avanserte applikasjonene tar høyde for brukerens egen ansiktsfarge for å beregne resultatet.

Bruk av tilpasset virkelighet gir fordeler både for butikken og forbrukeren. Det er lettere å danne seg et riktig bilde av produktene, som igjen gjør at kjøpsbeslutningen blir mer gjennomtenkt. Det betyr færre returnerte varer for butikkene, og samtidig færre bomkjøp og irritasjon for forbrukeren. På mange måter kan tilpasset virkelighet gi den samme opplevelsen som å være i en fysisk butikk.